Openbaar vervoer

14 maart 2006

Openbaar vervoer

Tot onze grote verbazing lezen wij het volgende op de gemeentelijke website:
“Vanwege de toename van het gebruik en de korting op de provinciale subsidie voor het Regiotaxivervoer in Achtkarspelen is per 1 januari 2006 een verhoging van de tarieven noodzakelijk. Tevens vervalt de korting voor meereizenden.” Ik herhaal bij een toename van gebruik! Er blijkt dus vraag te zijn naar deze vorm van openbaarvervoer. Waarom wordt er dan juist niet meer op in gezet om dit te stimuleren.

Het maatschappelijke belang van het openbaar vervoer wordt onderschat. Te veel gaat men ervan uit dat iedereen die dat wil, over een auto kan beschikken en daarmee mobiel is. Onzin.. Er zijn grote groepen mensen die aangewezen zijn op het openbaar vervoer. Omdat ze geen rijbewijs hebben, omdat ze fysiek niet in staat zijn met een auto te rijden, omdat ze geen auto kunnen betalen of omdat er geen noodzaak is voor een auto.

Een kwart van de huishoudens heeft geen auto. In een ander kwart van de huishoudens heeft alleen de kostwinner een auto. Wanneer die aan het werk is, zit de rest van het gezin zonder auto. Overdag heeft een groot deel van de bevolking dus niet de beschikking over vervoer per auto. De bus, tram, metro, trein en taxi mogen hen dan ook niet in de steek laten.

Als steeds meer gebieden en wijken afgesneden worden van het openbaar vervoer, worden ze onaantrekkelijk voor bedrijvigheid. Dan sluiten winkels langzaamaan hun deuren en gaan steeds minder mensen over straat. Een deel van de sociale controle verdwijnt en de wijk verloedert. Op het platteland krijgen steeds meer dorpskernen te maken met sluiting van winkels of banken. De klanten moeten dan naar een buurdorp, maar dat is vaak niet meer met de bus te bereiken. Openbaar vervoer is daarnaast ook onmisbaar voor zaken als ziekenhuisbezoek, mantelzorg en sociale contacten. Vooral op het platteland.

Gelukkig zijn er ook maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor een goed openbaar vervoer zoals: Rover en de nieuwe Nederlandse Vereniging van Reizigers. Vooral deze laatste vereniging heeft veel punten waar wij ons als SP Noordoost Fryslân ook goed in kunnen vinden. Een grote frequentie, oog op veiligheid en betaalbaar openbaar vervoer!

Betaalbaar… ja dat blijkt een groot probleem bij het openbaarvervoer. Ik noemde al de regiotaxi die als maar duurder wordt. In de stad Groningen is het euro kaartje een geïntroduceerd. Voor maar 1 euro kan u de gehele stad door. Door het grote succes is deze actie alweer verlengd. En nog een stap verder gaan ze in België waar veel openbaar vervoer gratis is en zeer veel wordt gebruikt. Dit is waarschijnlijk voor Nederland een stap te ver, maar om de regiotaxi nog duurder te maken gaat de SP Noordoost Fryslân zeker een stap te ver! Door René Geertsma, webmaster SP Noordoost Frylân