h

N358 voor iedereen toegankelijk?

2 november 2006

N358 voor iedereen toegankelijk?

In de herstructureringsplannen van de Provincie Fryslân voor de N 358 is geen rekening gehouden met verkeersdeelnemers die gebruik maken van de 45 km-autootjes, de zogenaamde brommobielen. Dit kwam al naar voren op de voorlichtingsavond enige tijd geleden in Augustinusga waar de provinciale voorlichter zich even op de bol krabde toen de SP hier vragen over stelde.

Na herhaald over en weer schrijven bleek onlangs dat de toen gedane toezegging (dat men zich hier alsnog op zou storten), slechts bij woorden is gebleven: er is nog niets veranderd. De brommobielers hebben nog geen bestaansrecht gekregen op het tracé Lutkepost-Blauforlaet.

Naar schatting rijden er in de gemeente Achtkarspelen op dit moment zo’n 20 van deze kleine autootjes, maar het is een snel groeiende groep weggebruikers. Brommobielen worden in principe en over het algemeen gebruikt door mensen die niet hard kunnen of durven rijden omdat ze bijvoorbeeld een verlaagd reactievermogen hebben. Door de verplichte lage snelheid van 45 km is er een beter (verkeers-)overzicht. Brommobielen zijn ook goedkoper in gebruik dan auto’s (geen wegenbelasting) en een autorijbewijs is niet nodig. Een brommobielrijbewijs van het CBR, een kentekenbewijs en een verzekering zijn genoeg om je zelfstandig (dus onafhankelijk), droog en warm te verplaatsen. Relatief veel ouderen maken gebruik van deze vervoersmogelijkheid. In onze regio, waar het met het openbaar vervoer van noord naar zuid dramatisch gesteld is, is het dan ook niet verwonderlijk dat de 45 km-autootjes geliefd zijn als alternatief vervoer.

In de plannen van de Provincie zullen de brommobielers om moeten rijden via Stroobos of Kootstertille, omdat ze geen gebruik mogen maken van de hoofdbaan en het fietspad en niet gebruik kúnnen maken van de landbouwweg die er tussen in is gepland. Brommobielen zijn anders dan invalide autootjes, die ook 45 km/uur rijden, maar wel op het fietspad toegestaan zijn. Brommobielen zijn aangewezen op de hoofdrijbaan. Dit heeft te maken met hun maximale en minimale breedte, die te breed is voor een fietspad. Het overige verkeer op de hoofdrijbaan met een maximumsnelheid van 80 km/uur, ondervindt hinder van deze “slakjes”. Naast de nodige ergernis ontstaan er ook regelmatig levensgevaarlijke situaties, omdat “gewone” chauffeurs de inhaalneigingen niet altijd kunnen en willen onderdrukken. Dit gevaar is bekend en erkend; een voor de hand liggende oplossing is dan ook om de brommobielers, op de parallelweg te laten rijden.

De herstructureringsplannen voor de N 358, een cruciale noord-zuidverbinding voor alle verkeer in de regio, zijn al in vergevorderd stadium. Vast staat dat er op de brug van Blauforlaet een samensmelting zal plaatsvinden van verkeersstromen die voor en na de brug strikt gescheiden worden in verband met de veiligheid. De “logica” is de SP en vele andere gebruikers ontgaan: het “smeltpunt” op de brug staat volkomen haaks op de doelstelling van veiligheid.

De N 358 zal tussen Lutkepost en Blauwforlaet dus bestaan uit drie rijstroken; hoofdrijbaan, landbouwpad en een fietspad. De brommobielen mogen niet op de hoofdrijbaan en niet op het fietspad vanwege bovengenoemde veiligheid. Het landbouwpad zou de aangewezen rijstrook zijn, ware het niet dat deze enkel geschikt is voor de grote wielen van het landbouwverkeer die met hun snelheid van 25 km per uur weinig hinder ondervinden van de verharding. De rijstrook wordt namelijk ingevuld met hobbel-beton, een soort karrenpad, waar de kleine brommobielen niet op gebouwd zijn. Gebruikers worden “gemilkshaked”; riskeren hoofdpijn, rugklachten of worden verergerd enz . Daar hadden die plannenmakers dus niet aan gedacht…

De vermeende “snellere en veiliger” ontsluiting van Noordoost-Fryslân gaat dus alleen op voor de automobilisten en het vrachtverkeer, vooral op de wat langere weggedeelten. De vele rotondes zijn met name voor het zware vrachtverkeer een crime.

Alle buitenproportionele plannen ten spijt: de verkeersveiligheid wordt volgens de SP voor het overgrote deel bepaald door het gedrag van de weggebruikers. Volgens ons is de weg zoals die nu is, op zich goed; meer controle op verkeersovertredingen is echt veel goedkoper en is wél een garantie voor meer veiligheid.

SP Noordoost-Fryslân

U bent hier