SP tegen premiejacht op mensen

2 november 2006

SP tegen premiejacht op mensen

Op 1 november heeft SP De Twa Dielen middels een brief aan de burgemeesters van Dantumadeel en Dongeradeel erop aangedrongen niet akkoord te gaan met het nieuwe prestatiecontract van minister Verdonk. Dit contract houd in dat politiekorpsen een extra financiële vergoeding krijgen wanneer zij 782 vreemdelingen aanhouden, en 231 vast zetten. Deze manier van opsporing riekt naar dat van de premiejagers.

SP De Twa Dielen vind dit asociaal en verwerpelijk. Het gaat hier om mensen, niet om snelheidovertredingen of een gevaarlijke diersoort. Het druist in tegen elke vorm van beschaving en menselijkheid, om aantallen te bedenken en daar dan een financiële vergoeding tegenover te stellen.

Op 2 november vonden de meeste Friese Burgemeesters gelukkig dat de politie niet afgerekend moet worden op het aantal opgepakte illegalen. Het heeft "iets van perversiteit" in zich, aldus korpsbeheerder Geert Dales. Burgemeester Arie Aalberts van Dantumadeel vroeg waarom de prestatienorm in het convenant opgenomen is. "Als we het er allemaal mee oneens zijn, waarom ondertekenen we het dan?" Marian Haveman (Franekeradeel) viel hem bij. "Of we doen het allemaal, of we doen het allemaal niet." (LC 3-11-2006)