SP START PROVINCIALE ENQUÊTE GEMEENTELIJKE HERINDELINGEN.

14 november 2007

SP START PROVINCIALE ENQUÊTE GEMEENTELIJKE HERINDELINGEN.

Achtkarspelen/Kollumerland. De komende tijd houdt SP in heel Fryslân een enquête over de voorgenomen gemeentelijke herindelingen. Daarbij hebben de gemeenteraden en wethouders beslissingsbevoegdheid. De SP is van mening dat bij zo’n belangrijke kwestie de inwoners van de gemeenten een doorslaggevende stem moeten krijgen. Ook de afdeling Noordoost Fryslân van de SP doet mee aan deze enquête met een huis-aan-huis verspreiding van de enquête op zoveel mogelijk adressen.

In de komende tijd zullen meer dan 100.000 enquêteformulieren verspreid worden in Fryslân. Volgens de SP zal dit een representatief beeld opleveren van de mening van de inwoners over herindelingen. Een van de vragen van de enquête is dan ook of men voorstander is van een bindend referendum over deze kwestie. Afdelingsvoorzitter Auke Veenstra van de afdeling Noordoost Fryslân: “Je hoort steeds dat het wenselijk is dat de besluitvorming over herindeling van onderop plaats vindt. Hiermee worden dan wel de gemeenteraden en colleges bedoeld. Wij zijn echter van mening dat de inwoners volop in de besluitvorming mee moeten draaien. Aan hen moet gevraagd worden of zij wel of niet op een herindeling zitten te wachten. Daarom is de SP een voorstander van een referendum, waarbij de verantwoordelijke colleges en gemeenteraden gebonden zijn aan de uitslag van dat referendum. De mensen die het meest de gevolgen van een herindeling zullen ondervinden zijn immers de inwoners van Fryslân. Zij hebben er dan ook recht op om de beslissing te mogen nemen. Tenslotte gaat het om hun toekomst. De SP wil daarom de mening peilen van de Friese burgers. Ook in onze gemeenten. Omdat in de gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland eveneens plannen bestaan om deze gemeenten eventueel samen te voegen.” Ook via internet kan men deze enquête invullen en daar wordt al volop gebruik van gemaakt. Dit kan op de site van de Statenfractie van de SP: www.fryslan.sp.nl .

(Voor informatie: Ad van de Kolk Fractievoorzitter SP te Fryslân. Tel.: 06-23706917.)