Bezoek AGNES KANT aan N.O. Fryslân 21 februari

27 januari 2008

Bezoek AGNES KANT aan N.O. Fryslân 21 februari

Werkbezoek Agnes Kant

Agnes Kant komt in februari op werkbezoek in Friesland. Agnes is namens de SP een belangrijke volksvertegenwoordiger in de Tweede Kamer. Bij haar bezoek zal ze ook het werkgebied van onze afdeling aandoen; de gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland. Ter voorbereiding van dit bezoek hebben we de staat van onze gemeenten eens bekeken. Wat gaat er goed, wat kan er beter. Wat zijn specifieke problemen voor onze plattelandsgemeenten. Hebben we daar goede, inventieve oplossingen voor gevonden? Wat moet Agnes hier zien, zodat ze landelijk weten wat er op het Fries platteland speelt. Waarvoor landelijk aandacht moet zijn.
Photobucket

Typerend voor onze afdeling is dat onze leden verspreid over de vele dorpen in beide gemeenten wonen. Om iets hiervan mee te krijgen is een toer nodig. Dat zal niet met het openbaar vervoer gaan. Vele SP-leden zijn daar wel van afhankelijk maar zullen als ze onze vergaderingen of thema-avonden willen bezoeken een beroep moeten doen op iemand die wel over een auto beschikt. Agnes zal op haar ronde een prachtig en uniek landschap zien. Met nog steeds zichtbaar de overblijfselen van de laatste ijstijd, zoals pingo’s. We zullen de brug van Blauwverlaat zien die door de acties van onze bewoners hopelijk veilig zal blijven voor de fietsers.

We hebben de landelijke partij wat onderwerpen meegegeven die op een korte ronde door Achtkarspelen en Kollumerland extra belicht kunnen worden. Het ligt in de bedoeling dat aansluitend op het werkbezoek een openbare avond wordt gehouden, waar onze inwoners in discussie kunnen gaan met Agnes Kant.

Onze gemeenten kenden een grote werkloosheid en vele mensen die in de WAO of de WSW zijn beland. Opvallend is dat tegenwoordig de werkloosheid minder is dan provinciaal. Ook is de Friese werkloosheid vergeleken met de landelijke nog nooit zo klein geweest. Gemeenten hebben daar geringe invloed op, maar via Raderwerk worden mensen die langdurig in de bijstand zijn toch zinvol aan het werk geholpen. Eventueel kunnen ze dan na verloop van tijd regulier aan het werk. Een heel ander vorm van zinvolle tijdsbesteding biedt de Kruidhof. Niet alleen is de Kruidhof met het IJstijdenmuseum uniek in Nederland en dus een bezoek waard. In het Tuincafé bedienen mensen met een verstandelijke beperking via Talant de bezoekers. In Kollumerland kunnen we Agnes laten zien wat Trion als WSW-instantie te bieden heeft en hoe de nieuwe wetgeving uitwerkt.

Enkele jongeren van onze afdeling hebben een tijd terug onderzoek gedaan naar hangjongeren in de gemeenten. Wat beweegt hen en wat voor voorzieningen zouden zij willen zien. Daarom zou Agnes ook kennis kunnen maken met de problematiek en kansen van de jeugd in Achtkarspelen en Kollumerland. Hoe erg Is het in de “zuipketen” en met het comazuipen. Hoe staat het met de onderwijsachterstand en is de ambitie van de ouders echt zo gering. Ze zou kunnen kennismaken met de jongerenraad in Achtkarspelen en op bezoek gaan bij een school of jeugdhonk.

Ook op het gebied van ruimtelijke ordening en woningbouw is er genoeg te melden. Zijn er voldoende betaalbare huurwoningen en zijn er voldoende koopwoningen voor starters. Hoe staat het met recreatiewoningen en plannen voor landhuizen?

Ten slotte het onderwerp waar Agnes het meest bekend mee is: de (gezondheids)zorg. Hoe staat het met de bereikbaarheid van de huisartsenpost in een plattelandsgemeente? Hoe is het met de WMO? Zijn er ook hier grote problemen met de thuiszorg, net als landelijk. Zijn er oplossingen bedacht die toegesneden zijn op het platteland. Eén aardig voorbeeld is er wel, maar alleen nog als plan. De Twaspan-woningen, waarbij kinderen en hun ouders op leeftijd samen maar toch apart kunnen wonen. Ouderen kunnen zo in hun eigen dorp blijven wonen. Zo zien ze zich niet op hoge leeftijd genoodzaakt om naar een groot dorp met een verzorgingshuis te verhuizen.

Een ding wil ik als inwoonster van Buitenpost liever niet laten zien. De Voorstraat. Nog niet zo lang geleden het visitekaartje van het dorp. De invalsweg met voorname woningen en mooie winkels aan beide kanten. Nu staan er op amper 100 meter 8 winkels leeg. De een van binnen gesloopt, de ander gedeeltelijk verbouwd. Sommige zo slecht onderhouden dat je je er ook als voorbijganger voor schaamt. Je zou Agnes graag willen ontvangen in Nijenstein, dat er na vele jaren leegstand eindelijk weer prachtig uitziet. Maar je ontkomt niet aan de troosteloosheid van de rest. Je ziet Agnes al denken: is ook hier de leegloop van het platteland merkbaar. Er staan wel erg veel winkels leeg en woningen te koop. Kan de gemeente hier iets aan doen. Wat kunnen we landelijk iets betekenen.

Marianne Rigter.
Bestuurslid SP- afdeling Noordoost Fryslân.

21 februari 20.00 De schakel Buitenpost: zie agenda!