AGNES KANT: “DE ZORG STAAT WEER OP DE POLITIEKE AGENDA.”

22 februari 2008

AGNES KANT: “DE ZORG STAAT WEER OP DE POLITIEKE AGENDA.”

21 februari 2008
Buitenpost. Het bestuur van de SP-afdeling Noordoost Fryslân kan tevreden zijn: Tegen de vijftig belangstellenden waren aanwezig om een spreekbeurt van Agnes Kant te beluisteren. Het Tweede Kamerlid begon met het introduceren van Farshad Bashir, het jongste Kamerlid ooit.

Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us

In een interview, dat zij hem afnam, liet zij Bashir iets vertellen over zijn aantreden als Kamerlid en zijn eerste ervaringen daarbij. Hij stelde dat het eerst wel wennen is, maar dat het hem heel goed bevalt. Bashir gaf te kennen niet specifiek voor Friese belangen op te zullen komen, maar te staan vanuit zijn SP-visie voor de belangen van alle Nederlanders.

Image Hosted by ImageShack.us

Ten aanzien van Afghanistan heeft hij, als Afghaanse zoon van ouders die moesten vluchten voor de Taliban, een helder standpunt: De militaire missie lost niets op en speelt de Taliban in de kaart. Hij bepleit daarom ook echte ontwikkelingshulp waar dat op verantwoorde manier kan in Afghanistan.

Image Hosted by ImageShack.us

Na een aantal vragen uit de zaal te hebben beantwoord, sloot Agnes Kant het interview af met het verzoek aan Bashir, tot grote verrassing van iedereen, om haar op zijn beurt te interviewen.
Volkomen op hun gemak gingen de twee Kamerleden met elkaar in gesprek over vooral datgene wat Agnes Kant het meest bezighoudt: De zorg en vooral de afbraak en uitholling daarvan. Zij was op haar werkbezoek – dat door omstandigheden danig ingeperkt was – ondermeer in Harlingen in het ziekenhuis geweest en had tevens een bezoek gebracht aan de Friese thuiszorg.

In Harlingen werd zij geconfronteerd met het feit dat in het ziekenhuis de operatiekamer gesloten moest worden wegens gebrek aan financiële middelen. Kant zal proberen dit terug te draaien. Zij liet duidelijk merken, dat het voor Kamerleden zaak is om vooral met de mensen op de werkvloer contact te onderhouden: “Het moet niet in de eerste plaats gaan om financieel-economische aspecten, maar vooral om de mensen gaan. En die leer je het beste kennen in de praktijk van het dagelijkse werk en niet met de mensen aan de top”.

Bij haar contact met de Friese thuiszorg, werd zij bevestigd in haar opvatting dat de zorg wordt afgebroken en uitgehold. Zij mocht ervaren, dat men haar kritiek op het beleid algemeen herkende en erkende.
Kant ging met de thuiszorg mee naar een aantal mensen die thuiszorg krijgen en zag hoe noodzakelijk goede zorg is en hoe moeilijk die te geven is onder het huidige beleid. Maar ook hoe de zorg door de mensen op prijs wordt gesteld en dat het dan niet alleen gaat om de verzorging, maar vooral ook om de aandacht van mens tot mens.

Op een vraag van Bashir over het omstreden zorgspotje op TV en internet vertelde zij, dat men had gezocht naar een manier om de problemen in de zorg op een confronterende wijze aan de orde te kunnen stellen. En dat werd, na een zorgvuldige voorbereiding, het genoemde spotje. Dit riep de nodige commotie op met 14 klachten en duizenden complimentjes tot gevolg.
Het spotje was nodig, volgens het Kamerlid, omdat de regering doof en blind bleef voor de signalen uit de samenleving: “Ondanks keer op keer Kamervragen, Kamerdebatten en publicaties werden de problemen ontkend.” Het filmpje sloeg in als een bom en werd o.m. betiteld als misleidend, zonder dat men echt inhoudelijk inging op de problematiek.

Opvallend is dan wel dat staatssecretaris Bussemaker een van de voorstellen van de SP over heeft genomen om problemen op te lossen die er niet zouden zijn, aldus Kant.

“En door het filmpje is de zorg weer op de politieke agenda gezet. En dat is nodig, want er moet nog veel meer gebeuren.”

Image Hosted by ImageShack.us

Ook uit de vele vragen die na de pauze aan het Kamerlid werden gesteld, bleek dat de aanwezigen de zorgproblematiek vaak vanuit eigen ervaringen herkenden en onderschreven.
Deze vragen werden op een duidelijke wijze door Kant beantwoord.
En als volbloed SP-er liet ze er geen twijfel over bestaan dat mensen die in problemen verzeild raken de strijd, samen met anderen, moeten aangaan om verbeteringen aan te brengen.

Image Hosted by ImageShack.us

Tegen tienen werd deze bijeenkomst, die als buitengewoon ontspannen en positief werd ervaren, afgesloten met het aanbieden van een attentie.