SP – Noordoost Fryslân in actie.

28 mei 2008

SP – Noordoost Fryslân in actie.

Buitenpost. Een aantal SP-leden van de afdeling Noordoost Fryslân hebben gezamenlijk zaterdag 24 mei de ZO-krant van de SP in een aantal dorpen verspreid.

In deze krant - voorheen de NU-krant geheten – komen tal van onderwerpen aan de orde, zoals zorg, onderwijs, daklozen, milieu, hulpverlening, enz. Op een overzichtelijke wijze worden deze onderwerpen belicht en wordt het standpunt van de SP hierover uiteengezet. Deze krant verschijnt vier keer per jaar en wordt dan landelijk bij de mensen thuis bezorgd. In Achtkarspelen en Kollumerland huis-aan-huis in vooraf uitgekozen plaatsen. De eerste keer werd de krant in Oudwoude en Kollumerzwaag verspreid. Dit keer was Buitenpost aan de beurt en in enkele uren werd een groot gedeelte van Buitenpost bezocht. Tussen de middag werd een warme hap gegeten en iets gedronken, waarna de actie werd hervat in de rest van Buitenpost. Halverwege de middag werd de actie gestopt, omdat de deelnemers nog op excursie moesten aan de Wedze (zie verderop). Het is de bedoeling dat op een later tijdstip de actie zal worden afgerond. In andere dorpen in de beide gemeenten wordt deze krant ook door individuele leden verspreid. In de komende weken zullen zo’n 7500 kranten bij de mensen worden bezorgd.

Zoals gezegd gingen de deelnemers na afloop nog op excursie op de Wedze in Twijzel. Siebe Kuipers heeft een recreatieplan ontwikkeld, dat voorziet in zo’n 44 recreatiewoningen op een gebeid van zo’n 20 hectare. Hierbij wordt de nadruk gelegd op het in stand houden van de eigen natuurlijke omgeving en de ecologische woningbouw. Op een enthousiaste wijze wist Kuipers de SP-ers uit te leggen wat de bedoeling was en leidde hij hen rond in het gebied, waar het “recreatiepark” moet komen. Een plan waarbij ook rekening wordt gehouden met het grote publiek, als het aan Kuipers ligt, omdat hij het open wil stellen d.m.v. een fietspad, dat weer aansluit op een andere fietsroute, zodat men door een prachtig landschap kan fietsen. De
SP-leden stelden tal van kritische vragen, die op een zorgvuldige wijze werden beantwoord, zodat zij een duidelijk inzicht kregen in de bedoelingen van de heer Kuipers. E.e.a. ligt nu bij de provincie en dat betekent dat het nog wel even kan duren voordat er een besluit over al dan niet goedkeuren van de plannen zal worden genomen. Uiteraard zal onze afdeling dit nauwlettend en kritisch blijven volgen, maar de eerste kennismaking is zeker niet negatief geweest.