SP doet niet mee aan waterschapsverkiezingen

11 november 2008

SP doet niet mee aan waterschapsverkiezingen

Van 13 t/m 25 november mogen politieke partijen voor het eerst meedoen aan de waterschapsverkiezingen. De besturen van de waterschappen hebben vooral uitvoerende taken, en wij vinden dat dat ook zo moet blijven. Daarom doet de SP niet mee. Politieke besluiten moeten worden genomen door de provincies. Ons stemadvies: stem blanco.

Als algemene regel geldt dat we als SP meedoen aan democratische verkiezingen, maar we vinden vooral dat er een goede verbinding moet zijn tussen onze volksvertegenwoordigers en de mensen die ze vertegenwoordigen. 'Geen fractie zonder actie' is een bekende stelregel van de SP.
Dat is in de waterschapsbesturen heel moeilijk.

Bovendien vinden we dat de waterschappen geen politiek orgaan moeten worden. Deelname van politieke partijen aan deze verkiezingen kan het bestuur partijpolitieker maken, en dat is ongewenst. Zij hebben vooral uitvoerende taken, en dat moet ook zo blijven.

Op aandringen van de SP heeft staatssecretaris Huizinga in de Eerste Kamer gevraagd om een uitgebreide evaluatie na de verkiezingen. Op basis daarvan zal besloten worden hoe het verder moet met de waterschappen.

Volgens de SP zou het logisch zijn om de bevoegdheden van de waterschappen onder te brengen bij de provincie. Zij stellen een waterbeleidsplan op en houden toezicht op de waterschappen. Provincies bemoeien zich ook met het grondwater, het oppervlaktewater en het drinkwater. Waterschappen zijn een uitvoerend bestuur.

Ons stemadvies: stem blanco.

Wetterskipverkiezingen
Ronald van Raak over de Waterschapsverkiezingen