SW-werknemers slachtoffer van conflict tussen kwekerij/LSV en Trion

31 december 2009

SW-werknemers slachtoffer van conflict tussen kwekerij/LSV en Trion

SW-bedrijf Trion (sociale werkvoorziening) heeft eind november alle werknemers bij kwekerij De Triemen en LSV weggehaald vanwege een conflict. De werknemers en werkgevers zijn hierover zeer bedroefd. Afgelopen dinsdag vond een gesprek plaats bij de kassen in Driesum op initiatief van SP Tweede Kamerlid Paul Lempens.

In de bijeenkomst gaven de werkgevers een toelichting op de problemen met Trion. Met name het gebrek aan informatie over de beperkingen van werknemers, het gebrek aan communicatie en de afwezigheid van bereidheid om zakelijke afspraken te maken in het belang van iedereen, hebben geleid tot dit conflict. De ca. 70 werknemers van het SW-bedrijf die gedetacheerd waren bij de bedrijven, zijn hiervan de dupe. Paul Lempens: “Waardoor nu Wsw-ers thuis zitten, niet meer hun werk kunnen doen of terug naar de sociale werkplaats moeten waar ze letterlijk stickers plakken, of zakjes vullen. Terwijl ze eerst een vak uitoefenden, vaak al meer dan 20 jaar. Triest.”

Lempens vroeg ook aandacht voor het andere belang van dit geschil: “Werkgevers die sociaal willen zijn door mensen met een beperking een werkplek te geven, krijgen de deur in hun gezicht. Zeer kwalijk. Genoeg reden om te proberen in gesprek te raken en oplossingen te stimuleren. Daar heb ik graag een paar uur treinen voor over.”

De aanwezigen, waaronder de gemeenteraadsleden hoorden nu voor het eerst de andere kant van de zaak. Zij hebben nu voldoende munitie om de verantwoordelijke bestuurders aan te spreken. Iedere aanwezige wil dat de
werknemers weer bij hun vertrouwde werkplek aan de slag kan. Maar wel met betere afspraken.

Tot enkele jaren geleden waren de bedrijven onderdeel van het SW-bedrijf. Onder druk van gemeente zijn de bedrijfsonderdelen destijds verkocht, en werden werknemers gedetacheerd, terwijl ze in dienst bleven van de
werkvoorziening. Op zich geen verkeerde zaak. Als je het maar goed doet en controleert. Waar het mis is gegaan: onvoldoende zakelijke afspraken, het gebrek aan informatie en het ontbreken van begeleiding. Ook door
wisselingen in de leiding van het SW-bedrijf, wanbeleid en onvoldoende controle vanuit de gemeente, kon het conflict uitlopen op het niet verlengen van de detacheringen.

Werknemers en politici houden contact. De meeste mensen zijn nu hoopvol over een positieve uitkomst.

Berichtgeving over de inzet van de SP voor de sociale werkvoorziening op de website www.wswplein.nl