MVO en coöperaties is win - win situatie

25 september 2012

MVO en coöperaties is win - win situatie

Op 19 september werd de economienota behandelt in Provinciale Staten. De SP-fractie heeft ervoor gepleit meer aandacht te schenken aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en coöperatief ondernemen. De fractie denkt dat hier goede mogelijkheiden liggen voor het MKB en voor ZZP'ers. De motie werd aangenomen met 23 stemmen voor en 16 tegen.

Ook droeg woordvoerder Jos van der Horst nog bouwstenen voor een duurzame economie aan, zoals ook verwoord in de SP-economienota: "Economie, it kin oars".

Jos van der Horst: "Om daadwerkelijk iets te veranderen zul je, ook als provinciale overheid, bereid moeten zijn je denken te veranderen. Als je het namelijk hebt over een duurzame economische ontwikkeling van Fryslan, en dat hebt u in deze nota verstaan wij daar heel iets anders onder dan u bedoeld.

Duurzaam is niet alleen een energie/milieu aspect, maar is veel breder.
Een goede definitie is: Duurzame economische ontwikkeling is een ideaalevenwicht tussen sociale, ecologische en economische belangen. Met andere woorden betekent het, dat je niet alleen moet denken aan de waarde van geld, cijfers, opbrengsten en winst maar hoe je waarde kunt toevoegen aan mensen en aan hun omgeving. Deze toegevoegde waarde is een veel grotere winst!"

Lees hier het complete betoog van Jos van der Horst (SP Fryslân)

SP nota duurzame economie 2010 (pdf)