Toekomst Omrop Fryslan in debat Friese Taal wet nog niet veilig

30 mei 2013

Toekomst Omrop Fryslan in debat Friese Taal wet nog niet veilig

De Tweede Kamerfractie van de SP heeft zorgen over de toekomst van Omrop Fryslân. In het wetsvoorstel op 29 mei jl. wordt de Friese taal aan de Nederlandse taal in de provincie Friesland gelijk gesteld, met aanvullende bepalingen inzake de eed en belofte in de Friese taal, met name in het rechtsverkeer. Graag zou de SP (en ChristenUnie) in een aanvullende motie zien dat er niet verder wordt bezuinigd op Omrop Fryslân als ondersteuning van de Friese Taal.

De motie werd evenwel niet gesteund door de andere partijen. Tweede Kamerlid van de SP Ronald van Raak was vooral teleurgesteld in de opstelling van Lutz Jacobi (PvdA). Van Raak: 'Als je zo erg wilt opkomen voor het Fries, moet je er ook voor zorgen dat er niet verder bezuinigd wordt op Omrop Fryslân.'

PvdA en CDA presenteerden beiden een eigen motie over Omrop Fryslân. Omdat er voor geen enkele motie een meerderheid was, werd geen van de 3 verder uitgevoerd.

Hoe het nu precies komt met Omrop Fryslân wordt over 3 weken duidelijk in het Mediawet debat.

Van Raak maakt zich daar zorgen over, omdat het debat dan over alle omroepen gaat. Het was volgens hem nu al een uitgelezen moment geweest om de positie van Omrop Fryslân alvast goed te regelen.

Artikel Omrop Fryslân (Frysk)
Moties en Wet gebruik Friese Taal (aangenomen 4 juni 2013)