Strijd tegen sluiting Prins Dokkum in documentaire

14 februari 2014

Strijd tegen sluiting Prins Dokkum in documentaire

De documentaire "Mannen en vrouwen van Staal" gaat over de strijd van de arbeiders en hun vrouwen tegen de sluiting van vangrailsfabriek Prins in Dokkum, en wordt het komende weekend uitgezonden op Nederland 2 en Omrop Fryslân.

Het is een jaar geleden dat de hoofddirectie van Saferoad in Noorwegen besloot om Prins te Dokkum te gaan sluiten. Metaalarbeiders en andere personeelleden waren verbijsterd. Het ging toch helemaal niet slecht met de fabriek: er waren toch genoeg orders? En de fabriek presteerde ook nog eens als een van de beste van de dochterondernemingen in 21 landen?

Er volgden talloze acties, de arbeiders werden daarbij gesteund door hun vrouwen.
Helaas werd de fabriek in de loop van het jaar steeds verder ontmanteld, de productielijn ging naar een dochteronderneming in Polen.

Zelfs de ondernemingskamer stelde een onderzoek in naar de - blijkbaar ook in hun ogen - vreemde gang van zaken.

Maar uiteindelijk heeft een jaar strijd blijkbaar te veel gevergd van de werknemers: men gaat toch maar accoord met een minimale ontslagvergoeding die de ex-werkgever voor stelt.

De documentaire geeft een beeld van de klassieke strijd van de arbeiders en hun vrouwen tegen de macht en het kapitaal van de grote conserns.

Uitzending:
Zaterdag 15 februari om 10.25 uur op Nederland 2 (Nederlands ondertiteld)
Zondag 16 februari om 16.30 uur op Omrop Fryslân
(daarna vanaf 17.10 op elk uur de herhaling)

Meer informatie en uitzending gemist:
Prins Dokkum documentaire, Omrop Fryslân DOK