Het beste idee voor (De) Friesland

15 december 2015

Het beste idee voor (De) Friesland

De Friesland (Achmea) zorgverzekeraar heeft op haar website een prijsvraag staan getiteld "Het beste idee voor Friesland". SP Dongeradeel sluit zich graag aan bij het goede idee van SP Smallingerland, namelijk; schaf De Friesland en alle andere zorgverzekeraars af en voer een publieke basisverzekering in!

De Friesland is de grootste zorgverzekeraar in Friesland. Van de 646.000 inwoners van onze provincie zijn er 569.000 klant bij deze zorgkolos. Met de decentralisaties van de zorg heeft deze verzekeraar nog al wat te vertellen over onze zorg en zitten alle gemeenten in onze provincie met de bestuurders van De Friesland om tafel.

Er worden klankbordgroepen opgericht en overleggen georganiseerd om thema's als zelfredzaamheid, preventie en zorginnovatie voor elkaar te krijgen. Gemeenten en zorgverzekeraar moeten er met elkaar voor zorgen dat de zorg betaalbaar blijft. Om dat te bereiken moet er vol ingezet worden op preventie en het zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Wat je aan de voorkant kunt voorkomen bespaar je aan de achterkant is het credo.

De vraag blijft dan wel: Wie bespaart dan wat? Spaart de verzekerde dat uit of zal de verzekeraar er meer geld aan over houden omdat die de zorg niet hoeft te leveren? Het is een feit dat de reserves van alle zorgverzekeraars nu al op 9 miljard staat. Zet daar eens tegenover dat het eigenrisico nu op 350,= staat en elk jaar verhoogd wordt. Met de winsten die er behaald worden zou die op zijn minst afgeschaft moeten worden.

Zoals gezegd is het beste idee, niet alleen voor Friesland maar voor heel Nederland, het afschaffen van de zorgverzekeraars. Er moet dan een publieke basisverzekering voor terug komen. De voordelen van een publieke basisverzekering zijn het afschaffen van het eigenrisico, een gemeentelijk basispakket, dat het recht op (thuis)zorg garandeert en een inkomensafhankelijke zorgpremie. Door dit plan van de SP, gepresenteerd door Renske Leijten en Henk van Gerven, gaan zeven van de tien gezinnen erop vooruit.

Het roer in de zorg moet dus om. De zorg is niet van private partijen. De zorg is van ons allemaal. En zo moeten we het ook organiseren. Publieke zorg met publieke organisaties die democratisch ter verantwoording kunnen worden geroepen. Waar niet de zorgverzekeraars of de managers op een voetstuk staan, maar de professionals. Een zorgstelsel met samenhang en samenwerking in plaats van concurrentie en wantrouwen.

Dit plan is in zijn geheel te lezen op:

sp-betaalbare-zorg-weg-met-zorgverzekeraars

Het idee is ook daadwerkelijk bij De Friesland ingediend.

Jos van der Horst

N.B. Dit stuk heeft in een iets andere vorm ook in de gemeentelijke krant De Breeduit gestaan. Meer informatie op www.smallingerland.sp.nl