Staken voor beter pensioen 28 en 29 mei

28 mei 2019

Staken voor beter pensioen 28 en 29 mei

Vandaag staken de werknemers in het openbaar vervoer voor een fatsoenlijk pensioen. Ze eisen dat de AOW leeftijd op 66 jaar blijft staan. De SP steunt deze eisen. De actie wordt georganiseerd door FNV, CNV en VCP.

In heel Nederland rijdt bijna nergens een bus, tram of trein. Dit is bijzonder, want niet eerder gingen de werknemers van het spoor-, het stads- en streekvervoer allemaal tegelijkertijd staken.

Eind vorig jaar is het overleg tussen vakbonden, kabinet en werkgevers over pensioenen vastgelopen. De bonden voeren actie met als drie belangrijkste eisen:

• Bevries de AOW-leeftijd en schrap de boete op eerder stoppen, zodat ook mensen met zwaar werk en ploegendiensten gezond hun pensioen kunnen halen

• Indexatie voor elke generatie: een pensioen dat meestijgt met de prijzen. Ook willen we dat de negatieve gevolgen van de overgang naar een nieuw pensioenstelsel worden opgevangen

• Een pensioen voor iedereen, ook voor zelfstandigen en mensen met een onzeker contract

Morgen - op 29 mei - is een grote stakingsdag met de andere sectoren, ondermeer in de metaal, industrie, bouwen en wonen, schoonmaak, beroepsgoederenvervoer en SW-bedrijven (sociale werkvoorziening) en diverse acties in de sectoren zorg (ziekenhuizen) handel, overheid, onderwijs. Ook op luchthaven Schiphol wordt actie gevoerd.

Stakers en andere actievoerders verzamelen op de vier actiebijeenkomsten: Den Haag, Eindhoven, Arnhem en Groningen. Meer informatie op ondermeer www.fnv.nl

Veel succes!