Klimaat staking groot succes

30 september 2019

Klimaat staking groot succes

Miljoenen mensen wereldwijd kwamen afgelopen vrijdag op de been om te staken voor het klimaat. In Nederland waren maar liefst 35.000 mensen, veelal jongeren, bijeen in Den Haag om op te staan voor klimaatrechtvaardigheid. ROOD van de SP was vanzelfsprekend ook van de partij. De boodschap: change the system to save our planet!

De gevolgen van klimaatverandering worden wereldwijd merkbaar. De nood om daar wereldwijd op te handelen is steeds groter. Afgelopen jaar staakten al duizenden scholieren, later ook studenten en docenten. In maart werd dat opgevolgd met de grootste Nederlandse klimaatmars ooit: tienduizenden mensen liepen in Amsterdam mee. Kabinet Rutte kwam met een klimaatakkoord, maar dat is voor de stakers duidelijk onvoldoende en fout beleid. De actiebereidheid om mee te doen aan de wereldwijde staking bleek groter dan ooit, met 35.000 mensen die afreisden naar Den Haag. Met het huidige klimaatakkoord redden we de aarde niet, en verschuift tegelijk enorm veel vermogen naar de grootste verbruikers en vervuilers: de rijkste 10%. Dit proces zien we wereldwijd terug, wat laat zien hoe dit een probleem van het systeem in plaats van het individu is.

Klik hier voor het gehele artikel op de ROOD website.

Klik hier voor een sfeerimpressie met Lilian (filmpje)