Spoeddebat stikstof door SP

17 oktober 2019

Spoeddebat stikstof door SP

Woensdag 16 oktober was er een spoeddebat in Provinciale Staten over de stikstof problematiek. Hanneke Goede van de SP had de volgende bijdrage: "Jarenlang hebben we de stikstofgehaltes op laten lopen. Jarenlang is alles heen en weer geschoven tussen de diverse partijen, is het probleem uitgesteld en nu moeten we op stel en sprong een oplossing vinden. Nou ja, een oplossing.

De beleidsregels van het college gaan over het herverdelen van stikstof, om zo weer vergunningen te verlenen. Wij spreken vandaag dus NIET over structurele oplossingen voor de enorme opgave waar we voor staan.  Als wij doorgaan met het verkwanselen van natuurbelang boven economisch belang, dus met de kop in het zand, schuiven we het probleem weer vooruit. Uiteindelijk zal er geen biodiversiteit meer overblijven en zitten we met een veel groter probleem. Wat weg is, is weg, komt niet meer terug. En ook de mens kan van gras niet leven.

Toch lijken we ons – in al onze naïviteit – te verbazen over de enorme maatschappelijke gevolgen, consequenties en kosten die inmiddels gemoeid zijn met het herstel van onze natuur. Want - laten we dat ons ook blijven realiseren - stikstof is maar één van de problemen. En Den Haag schuift die nu wel heel makkelijk op het bordje van de provincies!”

Lees de volledige bijdrage van Hanneke Goede hier.