Motie biologisch hekkelbeleid aangenomen

24 oktober 2020

Motie biologisch hekkelbeleid aangenomen

Schoon water is van vitaal belang voor Fryslân. Zowel voor de watervoorziening als voor de biodiversiteit. De SP maakt zich hier sterk voor. Tijdens de Statenvergadering van 21 oktober stond de Kaderrichtlijn Water (KRW) op de agenda van Provinciale Staten.

Ecologisch hekkelen van sloten (en het maaien van bermen) is beter voor de kwaliteit van het water en de biodiversiteit dan het huidige hekkelbeleid. De SP diende hier een motie voor in, die mede werd ondertekend door het CDA, D66 en Partij voor de Dieren. De motie werd met 29 tegen 13 stemmen aangenomen. Een mooi succes!

Daarnaast werd nog een motie ingediend om niet te mogen storten van baggerspecie en grond met PFAS in een viertal (diepe) plassen in Fryslân door het Rijk. Helaas kon deze motie niet op brede steun rekenen, met 10 tegen 32 stemmen...

De SP diende tevens samen met D66 nog een motie in om onderzoek te doen naar de impact van exoten in flora en fauna op de ecologie, biodiversiteit en waterkwaliteit in Fryslân. Ook een motie van het CDA over bestrijding van medicijnresten in het water werd mee ingediend. Beide moties bleken bij de stemming te kunnen rekenen op een ruime meerderheid. Nog een mooi succes.

Later dit jaar wordt nog vergaderd tegen het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest, zowel in de landbouw als door particulieren. De SP zal dit probleem samen met een aantal andere fracties in de Staten aan de orde stellen.