Michiel Schrier eerste SP burgemeester (Tribune)

11 juni 2021

Michiel Schrier eerste SP burgemeester (Tribune)

In SP ledenblad Tribune staat een mooi en uitgebreid artikel over SP burgemeester Michiel Schrier: “Afgelopen februari had het Waddeneiland Vlieland een bijzondere primeur. De gemeenteraad besloot SP’er Michiel Schrier uit het Friese Drachtstercompagnie voor te dragen als nieuwe burgemeester. Hiermee is hij sinds 10 mei ’s lands eerste door de Kroon benoemde burgemeester van SP-huize”.

“WIe het woord SP-burgemeester hoort vallen, denkt wellicht als eerste aan Emile Roemer. In tegenstelling tot Schrier neemt de voormalig SP-leider echter tijdelijk het burgemeesterschap waar: van 2018 tot 2020 in Heerlen en nu in Alkmaar. De kersverse burgemeester van Vlieland zal naar verwachting minstens zes jaar de ambtsketen dragen. ‘Ik heb Emile nog even gebeld toen ik ging solliciteren. Hij wenste me veel succes en vindt het goed dat SP’ers zijn voorbeeld volgen’, aldus Schrier.
Veel heisa maakt Schrier niet graag over het feit dat hij de eerste is. ‘Natuurlijk is het heel leuk en bijzonder, maar ik was ook de eerste gedeputeerde van de SP in Friesland’, relativeert hij. Van 2015 tot 2019 maakte Schrier – daarvoor jarenlang SP-raadslid in Smallingerland – onderdeel uit van het Friese provinciebestuur. De rol van bestuurder beviel hem goed. ‘Je hebt er geen opleiding voor, dus je doet het gewoon. Ik heb er veel van geleerd en wilde die kennis graag inzetten op een andere plek’, vertelt hij.”

Uit SP ledenblad de Tribune van juni 2021.

Lees dit artikel verder op www.sp.nl/tribune