Zwartboek met verhalen tegen wooncrisis

7 juli 2021

Zwartboek met verhalen tegen wooncrisis

Op 1 juli gebeurde iets wat sinds 1959 niet meer is gebeurd: de huren van sociale huurwoningen en studentenkamers worden bevroren. Huurders, samen met de SP, startten op deze dag een offensief om de wooncrisis aan te pakken. Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt en echt iets gaat doen. Samen verzamelen we de verhalen van wat het grootste zwartboek op wonen ooit moet worden.

Drie keer werd een SP voorstel om de huren te bevriezen in de Eerste Kamer aangenomen. Minister Ollongren weigerde dit uit te voeren, wat leidde tot een historische motie van afkeuring. Uiteindelijk stemde de Tweede Kamer ook voor het voorstel om de huren te bevriezen en was de huurbevriezing op 1 juli een feit.

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: ‘Alle politieke partijen zeggen dat ze de wooncrisis aan willen pakken. Maar ondertussen wordt de wooncrisis alleen maar erger. Het is tijd dat de politiek ingrijpt en gaat doen wat ze beloven.’

De huren stegen de afgelopen 25 jaar met 21% terwijl de lonen met slechts 8% stegen. Huurders betaalden ondertussen samen meer dan 10 miljard euro aan de staatskas via de verhuurderheffing. Beckerman: ‘De politiek in Den Haag, de gemeenten en de verhuurders moeten huurders weer serieus gaan nemen. Daarom verzamelen we zoveel mogelijk bewijs dat het anders moet, zodat ze er niet meer omheen kunnen.’

Wat doet de wooncrisis met jou?

Laat jouw klacht of verhaal achter op www.sp.nl/wooncrisis