Actie tegen gaswinning Ternaard op zaterdag 11 september

7 september 2021

Actie tegen gaswinning Ternaard op zaterdag 11 september

Op initiatief van de Friese SP Statenfractie is er op zaterdag 11 september a.s. om 15.30 uur een actie tegen de gaswinning onder de Waddenzee vanuit Ternaard. Bijna alle Statenfracties doen mee: CDA, PvdA, FNP, GrienLinks, Christen Unie, D66, Partij voor de Dieren en 50PLUS.

Minister Stef Blok (VVD, Economische Zaken en Klimaat) vind dat gaswinning vanuit Ternaard onder de Waddenzee moet kunnen. De Statenfracties vinden dat er geen risico mag worden genomen in werelderfgoed Waddenzee.

De actie wordt gehouden in Ternaard.

Initiatiefnemer Hanneke Goede (voorzitter SP Statenfractie): “Er wordt om 15.30 uur verzameld bij het kruispunt Seepmawei/Hantumerwei. Na een welkomstwoord door Tweede Kamerlid Sandra Beckerman (SP), wordt vertrokken voor een wandeling van zo’n 20 minuten naar de bestaande boorlocatie van de NAM bij de sportvelden van v.v. Ternaard. Daar wordt chocolademelk geregeld.”

Bij deze NAM-locatie zullen meerdere sprekers het woord voeren: Sandra Beckerman (SP), Frank Petersen (Waddenvereniging), Hans van der Werf (Friese Milieufederatie), Monique Plantinga (Tsjingas) en Sjoerd Keizer (raadslid S!N). We wachten nog op reactie van gedeputeerde Douwe Hoogland en Wethouder Esther Hanemaaijer.

De organisatie hoopt op een grote opkomst, zowel vanuit de politieke partijen, de milieu-organisaties als vanuit betrokken bewoners uit de omgeving.

Kom zaterdag 11 september ook naar Ternaard!

Teken hier de petitie tegen de gaswinning.