Geen datacentra in Fryslan

28 januari 2022

Geen datacentra in Fryslan

Deze week kwam het Fryske Energieprogramma 2022-2025 aan de orde in de Provinciale Staten van Fryslân. SP stelde in een motie voor - gesteund door Partij voor de Dieren, GrienLinks en de Frysk Nasjonale Partij - om geen grote datacentra in Fryslân toe te laten.

SP woordvoerder Hanneke Goede: “Deze stroom verslindende datacentra kopen veelal groene energie in en pronken daar dan mee. Wat gemakshalve verzwegen wordt is dat honderdduizenden huishoudens die groene energie dan niet kunnen gebruiken. Verder kunnen datacentra leiden tot een drinkwatertekort vanwege de grote hoeveelheid koelwater die ze gebruiken. Er zijn al afschrikwekkende voorbeelden, zoals het datacentrum van Google bij de Eemshaven of de plannen voor een datacentrum bij Zeewolde van Facebook, dat maar liefst 80 hectare grond kost (ruim honderd voetbalvelden).”

De motie werd aangenomen met 31 van de 43 stemmen. Een mooi succes.

In haar reactie bij het indienen van de motie reageerde Gedeputeerde Sietske Poepjes “dat dit dan in een juridisch vat moet worden gegoten”.

Lees het hele artikel op: fryslan.sp.nl