Verdubbeling gaswinning Groningen doet ook vrezen voor Ternaard

8 januari 2022

Verdubbeling gaswinning Groningen doet ook vrezen voor Ternaard

Het voornemen van het nieuwe kabinet Rutte IV om ineens de gasproductie in Groningen te verdubbelen, doet ook het ergste vrezen voor de “(gas)procedure Ternaard”. Als beloftes nu al worden gebroken beloofd dat “veel goeds” voor het nieuwe jaar...

Er was beloofd dat er alleen nog gas in Groningen zou worden gewonnen bij een strenge winter. En de intentie was geen gaswinning bij Ternaard: “We ronden de procedure bij Ternaard af. We geven geen nieuwe vergunningen af voor gaswinning onder de Waddenzee.”

Het lijkt nu dat daar heel wat anders mee wordt bedoeld...

De Groningers zijn inmiddels woedend en ook de Staten van Fryslan willen zo spoedig mogelijk opheldering wat het kabinet nu eigenlijk wil en bedoeld met deze passage in het regeerakkoord.

Hanneke Goede (SP), alsmede Erik de Groot (PvdA), Jochem Knol (GrienLinks), en Menno Brouwer (PvdD) willen duidelijkheid.

“Uiterlijk 15 januari komt het nieuwe kabinet met een reactie op de brief waarin Unesco om informatie vraagt met betrekking tot de voorgenomen gaswinning in Ternaard en de status Werelderfgoed. In die brief zien wij daarom graag opheldering over welke afspraken er in het kabinet zijn gemaakt over de procedure; “We ronden de procedure rond Ternaard af”.

Wat bedoelen ze eigenlijk? Ronden ze dat nu af, of straks, als er geboord is... ?