SP actie Stop de oorlog in Oekraïne in Den Haag

1 maart 2022

SP actie Stop de oorlog in Oekraïne in Den Haag

De SP heeft een lange geschiedenis van verzet tegen oorlog en geweld. Ook nu moeten we van ons laten horen tegen de oorlog in Oekraïne. Zaterdag 5 maart komen we samen in actie op het Malieveld in Den Haag om 13.00 uur, zorg dat je erbij bent!

We voelen allemaal de onmacht. De onmacht bij het zien van de vreselijke beelden van oorlog in Oekraïne, van kinderen die moeten slapen in de metro en mensen op de vlucht. We moeten dit gevoel van onmacht omzetten in actie. Daarom organiseren we zaterdag, samen met de Partij voor de Dieren en andere organisaties, de actie ‘Stop de oorlog’ in Den Haag.

Oorlog is afschuwelijk. Het is nooit de politieke elite die tot oorlog besluit die erdoor geraakt wordt, maar altijd de mensen. Zij lijden onder de agressie en het geweld van hun machthebbers. Dat er nu weer een oorlog in Europa is omdat Rusland een ongekend brutale aanval op Oekraïne doet is verschrikkelijk. Poetin kiest nu eenzijdig voor een militaire aanval, een grove schending van het internationaal recht. De slachtoffers en vluchtelingen nemen toe.

Alles moet nu gericht zijn op zo snel als mogelijk een wapenstilstand. Want alleen als er gepraat wordt, kan dit opgelost worden. De zogenaamde Minsk akkoorden, die een diplomatieke oplossing bevatten voor dit conflict, zouden van beide kanten uitgevoerd moeten worden. Door effectieve sancties moet Poetin, en de superrijken om hem heen, keihard aangepakt worden. We moeten werken aan een politieke oplossing.

Wij zeggen daarom: Stop de oorlog!

Kom ook in actie. Op zaterdag 5 maart om 13:00 uur op het Malieveld in Den Haag. De stad van de vrede, ons parlement en het internationale recht.
Op www.stopdeoorlog.nl kun je laten weten dat je komt.